Ads 468x60px

miercuri, 9 decembrie 2009

Interviu: Chris Weitz vorbeste despre “New Moon”

Chris Weisz a crezut ca va transforma The Golden Compass intr-o adevarata franzica entuziasmanta, atat pentru fanii lumii fictionale, cat si pentru producatorii flamanzi de bani. Insa n-a fost sa fie, marele proiect a ramas cu doar un singur film care n-a starnit prea multe valuri de extaz.

Astfel ca regizorul a accepat provocarea New Moon cu mult aplomb si mare dorinta de reabilitare. Intr-un interviu acordat corespondentului de la Dark Horizons, Paul Fisher, Weisz vorbeste despre saga Twilight, despre vampiri, povesti de dragoste si exploatare masculina sexuala (nu e chiar atat de grav precum suna).


Fischer: Dupa The Golden Compass, care-a mirosit a franciza, cat de reticent ai fost in a te apuca de un alt film de acest gen?

Weitz: Am avut unele indoieli, fiindca-m fost foarte dezamagit de experienta cu The Golden Compass, care trebuia sa fie un proiect mai amplu. Trebuia sa faca o dare de seama a ideilor lui Philip Pullman, iar ceea ce a ajuns la cinematograf a fost varianta ciopartita de studio. Cred ca exista si unele lucruri bune, momente de care sunt mandru, in care temele si personajele au iesit cum trebuie. Insa lipsesc atat de multe din film, incat de data asta am vrut s-o fac ca la carte. Am simtit ca cei de la Summit vor o adaptare fidela a cartii lui Stephanie, asa ca n-am ratat sansa de a ma reabilita in lumea fantasy.

F: Unde este linia de demarcatie dintre obiectivele tale personale ca regizor, necesitatile materialului-sursa, si expectantele fanilor? Adica simti o anumita presiune? Te preocupa acest aspect in vreun fel?

Weitz: N-am simtit niciun fel de presiune insuportabila, fiindca obiectul tau principal este ca lumea sa mearga si sa vada filmul pe care l-ai facut. Cu asta am rezolvat problema. Simt ca atunci cand adaptez un roman, ceea ce-am facut cu ultimele trei filme, scopul meu este sa fiu fidel materialului si fanilor, sau mai precis perceptiei fanilor asupra cartii. Cu toate acestea am suficienta libertate in ceea ce priveste aspectul vizual si tonul intregului. Am de asemenea libertatea de a improviza pe o tema data. Poate intr-o zi voi lua o pauza, voi scrie un scenariu si voi face filmul exact asa cum vreau eu. Insa pentru mine aceasta versiune a filmului New Moon este exact cea pe care vroiam s-o fac.

F: Care-au fost, in acest, modificarile survenite in tranzitia de la roman la scenariu?

Weitz: Cand adaptez un roman de 600 de pagini intr-un film de doua ore, ajungi sa condensezi actiunea, sa renunti la scene sau sa augmentezi altele pentru acoperi absenta celor la care s-a renuntat. Insa cred ca fanii inteleg acest proces, atata timp cat nu renunti la tonul cartii, la feeling-ul personajelor si la momentele cele mai reprezentative. Cred ca daca esti atent la ceea ce fanii prefera in carte, nu poti s-o dai prea rau in bara. In cele din urma nu voi multumi pe toata lumea. Insa cred ca acesta este un film realizat in special pentru fani.

F: Aceasta franciza este in parte responsabila pentru o anumita revitalizare…

Weitz: A trendului vampirilor?

F: Care este natura acestei fascinatii pe care o avem pentru aceasta creatura gotica, si nu pentru alta?

Weitz : Nu pretind sa inteleg, trebuie sa fiu sincer cu tine. N-am reusit sa-i inteleg esenta, insa cred ca este o metafora adaptabila la orice generatie sau perioada istorica. Insa o mare parte din iconografia vampirilor lipseste din saga Twilight . Intr-un fel sunt mai mult semi-zei decat vampiri. Nu vezi prea mult supt de sange. Nu vezi cruci si usturoi. Nu ard in soare si nu dorm in sicrie. Aici e vorba doar de o fata care n-are o prea buna parere depre ea insasi, care se indragosteste de o creatura pe care o considera mult deasupra ei. Ca pe urma sa afle ca este chiar asa cum crezuse la inceput. Cu alte cuvinte, este vorba de prima dragoste exprimata in termeni supranaturali.

F: Una dintre primele scene este cu Bella citind si studiind Romeo si Julieta. Exista paralele shakespeariene:

Weitz: Cred ca referinta la Romeo si Julieta justifica multe dintre deciziile proaste si dintre neintelegerile care se intampla pe parcursul filmului. Este un fel de a spune: „Ei bine, exista acest precedent literar al tragediei bazat pe o neintelegere.” Bineinteles ca Edward face o greseala teribila parasind-o pe Bella, el chiar crede ca astfel o protejeaza. Mai tarziu exista o tragica neintelegere care poate fi usor explicata prin referinta la Romeo si Julieta. In ceea ce priveste povestea unei iubiri interzise, in care doua familii sunt la cutite – nu este cazul intre familia Cullen si familia Swan.

F: Cu siguranta o teme importanta este anxietatea adolescentina.

Weitz : Da. Prima dragoste este fundamentala. Insa, in alte privinte, este cu totul altceva. Iar personajului lui Taylor Lautner, Jacob, este un rival mult mai puternic pentru Edward decat este Tybalt pentru Romeo.

F: Sunt convins ca public tinta este foarte entuziasmat de faptul ca Taylor petrece foarte mult timp din film la bustul gol.

Weitz: Jacob nu-so permite sa-si cumpere un tricou nou de fiecare data cand se transforma in varcolac.

F: Sigur ca da. Insa o parte din mine zice: „Iata o promovare inteligenta.” Adica exista o strategie in spatele modului in care acesti actori si aceste personaje sunt prezentate fanilor francizei?

Weitz: Este o tema foarte interesanta. Mie mi se pare corect. A venit timpul ca barbatii sa fie obiectificati pentru femei, avand in vedera ca femeile au fost obiectificate la randul lor foarte multa vreme iar fetele tinere au fost transformate in fantezii sexuale pentru barbati. Parerea mea este ca daca analizezi mesajul sexual al acestui film, iti dai seama ca este foarte traditional si limitativ. Adica vorbim in acest caz de o eroina virgina, care si-a declarat pe fata virginitatea, ceea ce este un soc pentru cultura noastra. Lucrurile s-au modificat atat de mult incat acest fapt reprezinta exceptia care intareste regula. In ceea ce priveste comportamentul lui Edwad fata de Bella, totul este destul de traditional si circumspect…Asa ca da, vor fi multe scene cu muschi abdominali, insa nu asta nu va ucide pe nimeni.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu